• h_1280w.jpg
  • h_4033w.jpg
  • h_4020aw.jpg
  • h_3433w.jpg

Mindfulness

Gevoelens van stress, veranderingen in gezondheid of gezin, of last ervaren van een hoge werkdruk: Je kunt ze niet altijd tegenhouden. Maar je kunt wel voorkomen dat je er teveel onder gaat lijden.Mindfulness kan je hierbij helpen .

Tijdens een achtweekse cursus Mindfulness leer je om aandacht te geven. Aan jezelf, en aan dit moment. Je leert beter zien wat er nú is, in plaats van wat is geweest, of wat straks moet. En je leert oordelen over jezelf of anderen te laten voor wat ze zijn. Te begrijpen hoe je geest werkt. Zo oefen je zelf invloed uit op je gevoel van welzijn.

Naast de achtweekse cursus mindfulness MBSR zijn er oefendagen om je vaardigheden te onderhouden en het vervolg de achtweekse Mindfulness Compassie training MBCL om je verder te ontwikkelen en te verdiepen.

Het oefenen in aandachtig leven en werken is geschikt voor iedereen die

  • de gevolgen van stress wil leren hanteren of voorkomen
  • anders om wil gaan met pijn, angst of somberheid
  • het leven -mét ups en downs- op een aanwezige en wakkere manier wil leren leven

Wetenschappellijk onderzoek heeft aangetoond dat het volgen van de achtweekse cursus mindfulness verschillende effecten heeft:

  • Toename van concentratie en ontspanning van de ‘piekerende geest’
  • Toename in werkplezier, levenskwaliteit en energie
  • Afname van vermoeidheid, boosheid, stressklachten, depressie- en angstklachten

Voor meer informatie over onderzoeken naar mindfulness kun je onder andere terecht bij het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness.

 

Top