Hatha Yoga

Hatha yoga is "gewone yoga": het is een afwisseling van inspanning (Ha = zon) en ontspanning (Tha is maan) om lichaam en geest in balans te brengen. De les bestaat uit een harmonieus geheel van oefeningen (asana’s) en ademhalingstechnieken (pranayama), die met aandacht en geduld worden uitgevoerd. Er zijn ook krachtige en dynamische oefeningen. De les wordt afgerond met een totale diepe ontspanning. Hatha yoga vermindert stress en heeft een zeer gunstig effect op het zenuwstelsel, gewrichten, klieren en organen. Over het algemeen treedt er een versoepeling op in het lichaam en wordt de ademcapaciteit verbeterd. Het brengt de geest tot rust en zorgt voor nieuwe energie. Yoga is absoluut niet prestatiegericht en toegankelijk voor iedereen.

Elke cursus belicht een bepaald aspect van yoga, waardoor elke cursus weer anders is. Als je nog niet bekend met yoga bent, kun je gewoon meedoen. Als je al jaren aan yoga doet, leer je bij elke cursus weer wat nieuws.

Proeflessen maandag 15 januari, dinsdag 16 januari en woensdag 17 januari 2018

Start nieuwe cursussen van 10 lessen van 5 kwartier voor € 125:
maandag 22 januari 19.00 uur, dinsdag 23 januari 19.00 uur, woensdag 24 januari 20.15 uur

Je krijgt altijd de mogelijkheid om een les in te halen of te verschuiven

AANMELDEN
Een psycholoog attendeerde mij op yoga. Ik was de aandacht voor mijzelf, voor wie ík ben kwijt. De dagelijkse taken in werk en gezin stonden voorop en ik liep aan mijzelf voorbij. Ik had weinig aandacht voor mijn eigen behoeften of verlangens; ik zette ze opzij, al het andere ging voor. Bovendien zag ik vooral de minder sterke kanten van mijzelf. Voldoende ingredienten voor een toekomstige burn-out.
Door yoga wilde ik mijzelf meer te gaan ervaren, meer aandacht voor mijzelf te oefenen en mijn zelfwaardering te vergroten.
Ik merk dat ik er baat bij heb. In de ontspanningsoefening voel ik mijn lijf als geheel in positieve zin en is er totale rust. Ik mag er zijn. (Dat ervaar ik sowieso al bij binnenkomst. Je bent net als alle anderen voor jezelf en je mag er gewoon zijn. Niets meer en niets minder. Niemand kijkt op als een oefening niet lukt of als je niet lenig genoeg bent; ieder is er voor en met zichzelf). Het ervaren van en aandacht geven aan hoe het voelt na een oefening is al een oefening in aandacht voor jezelf geven.
De krachtigere houdingen maken mij sterk (letterlijk en ook figuurlijk); alsof ik me mentaal voorbereid op zelfvertrouwen.

Naast dit alles wordt mijn conditie er beter van; er is aandacht voor alle spiergroepen die daar sterker en vooral soepeler van worden! Ik herken gespannen schouders en nek of verkeerde houding in de rug eerder en kan sneller ontspannen, waarmee ik pijnklachten voorkom. C.


deel deze pagina:

Top